Už jsme doma - Jeskyně

obal albaUž Jsme Doma
Jeskyně

Recommended price: € 9.96
Our price: € 7.97

Po sedmi letech od posledního řádného alba Rybí tuk vydává jistota tuzemské alternativní scény Už jsme doma sedmou řadovku Jeskyně. Konceptuální album nese již tradičně značku Indies a nemohou samozřejmě chybět ani kresby dvorního malíře Martina Velíška.

Už jsme domaUž jsme doma - Jeskyně
11 skladeb / 44:25, Indies MG

Stálice české alternativní scény Už jsme doma vydávají sedmé řadové album Jeskyně. Už nějaký ten rok se v sestavě kapely místo ve své době oplakaného saxofonu Jindry Dolanského objevuje trumpeta Adama Tomáška. Jinak je ale vše na svém místě, přestože si UJD prodělali řadu personálních rošád. Je ostatně zcela bez diskuze, kdo tady svírá otěže. Miroslav Wanek má a měl vždy jasnou představu, kterou beze zbytku dokázal realizovat. Navíc se nespokojil s tím naším malým pískovištěm a vydal se do širých dun. Dneska zná UJD alternativní publikum snad po celém světě.

Jeskyně to je energická hudba, poetika a hlubší koncept v textech, vycizelovaný sound i nezaměnitelný vokál Miroslava Wanka. A samozřejmě obal, jak jinak než v režii nehrajícího člena kapely Martina Velíška.

O tom, že UJD jsou partou excelentních hudebníků, snad není potřeba pochybovat. Náročně strukturované písně si o jistý instrumentální standard říkají. Kapela ovšem nepodléhá pocitu vlastní výjimečnosti a není u vytržení z instrumentálních schopností a nesklouzává k samoúčelné artistnosti. Naopak, na Jeskyni se objevuje melodicky a aranžérsky možná nejpřístupnější materiál od dob úspěšného alba Hollywood, což ale zároveň neznamená, že by snad kapela slevila ze své osobitosti.

UJD je pojem a trademark. Jako již tradičně zahrnuje vedle očekávaných postupů i různé finesy a fórky, zde konkrétně třeba jazzový úvod ve Stropech. Trumpeta supluje saxofon víc než zdárně a současně nepodléhá pocitu, že musí saxofon přefouknout. Momentů, kdy se ho zbytečně snaží imitovat, není naštěstí mnoho a působí to spíše jako ukázka dovednosti. Na každý pád dostal Adam Tomášek se svým nástrojem poměrně velký prostor, který se mu podařilo úspěšně a účelně zaplnit.

UJD mají léta svůj vymezený operační prostor. Předem víte, co od nich očekávat a oni tyto vyhlídky více méně naplňují. Wanek a spol. jsou na tom totiž obdobně jako třeba jejich souputníci Psí vojáci či Petr Váša. Taky už nějaký ten pátek nedrží „prst na tepu doby“, nicméně si stále udržují vysoký standard, vydávají ceněná alba a zajít na jejich koncert neznamená ztrátu času. Je potěšitelné, že ani po dlouhých letech na scéně skupina nerezignovala na snahu znít minimálně čerstvě. Pokud ovšem hledáte současný progres, budete muset o dům dál.

Freemusic,  5.8.2010,  Pavel FFF Sajfert,  hodnocení 70 %