Republika plná hudby

obal albaRepublic of Two
Raising The Flag

Doporučená cena: 249 Kč
Naše cena: 199 Kč

Kdo by chtěl navštívit onen zvláštní stát zvaný Republic of Two, nemusí si brát pas ani objednávat letenku, stačí zajít do některého klubu nebo si doma vložit do přehrávače nové album této kapely. To se jmenuje RAISING THE FLAG, vyšlo u Indies MG už před koncem loňského roku, ale teprve 12. ledna bylo veřejně představeno na skutečně vydařeném koncertu v Paláci Akropolis. Hlavními "tahouny" čtyřčlenné formace jsou kytaristé, zpěváci a autoři Mikuláš Růžička a Jiří Burian, kteří se v loňském roce také výrazně podíleli při tvorbě alba Dvanáct druhů samoty Jirkova otce Jana. Tuto dvojici doplňuje Mikulášův bratr Štěpán hrající na baskytaru a viloncellistka a zpěvačka Terezie Kovalová, jejíž nástroj působí jako jakýsi zjemňující prvek ke zvuku kytar. Zanedbatelný není ani její zpěv, ať už sólový nebo v duetech s Jiřím, který o ní v jednom rozhovoru prohlásil, že je to nejlepší muzikant, s jakým kdy hrál. A já bych jen dodal, že určitě i nejhezčí.

Poslech všech dvanácti anglicky zpívaných písní alba působí neobyčejně příjemným, uklidňujícím dojmem, velmi vítaným uprostřed hlučné a dravé současnosti. Ze všech melodií a jejich aranžérského, instrumentálního i pěveckého zpracování na posluchače dýchne duch toho nejlepšího, co nám zanechala hudba 60. let minulého století, i když to lze od autorů chápat spíše jako intuitivní než záměrný vklad.

Vkusný obal alba s fotografií Mikuláše a Jiřího na titulní straně vytvořily Marielle Tepper a Lenka Kovaříková, k nimž lze mít jedinou drobnou výhradu. Bíle vytištěné texty písní by se mnohem lépe četly na jiném barevném podkladu než je použitý bleděmodrý. Ale při dobrém osvětlení lze zvládnout i to.

Ivan Kott, leden 2011