Republic of Two má pestrou vlajku

obal albaRepublic of Two
Raising The Flag

Doporučená cena: 249 Kč
Naše cena: 199 Kč

Dva písničkáři se pohybují na vlastním území a mohou hrát podle vlastních zákonů. Přesto na cestu k nim nemusíte pracně získávat víza. Indie-folková „Republika dvou" je volně přístupná širokému publiku a do správné míry populistická. Na debutu nazvaném Raising The Flag povlává hned několik komorních, akusticko-elektrických anti-hitů.

Duo Republic Of Two založili Jiří Burian (jinak též Southpaw nebo Ghostmother) a Mikoláš Růžička (Ghostmother). Což dává i jistou představu o výsledku. Hudba Republic Of Two skutečně navazuje na „křehčí" tvář Southpaw. Méně odkazuje na retro-hip hop-šansonovou polohu Ghostmother, ale spojnici tvoří podobný přístup k „vypravěčství příběhů". Ovšem není to tak jednoduché, jako když z „kytarovky" vyhodíte rytmiku a natočíte unplugged. Průzračné aranžmá nutí jít víc po obsahu samotných písní a vyžaduje niternější, otevřenější interpretaci. Ono tišší poselství pak na straně diváků nárokuje pozornější poslech.

Duo na nahrávce i koncertech občas doplňují na kvartet basista Štěpán Růžička a violoncellistka Terezie Kovalová. Její příspěvek pozvedl mimo jiné i jednu z nejvydařenějších písní Prisoners - tísnivou vizi, kterou vyhrávky cella změkčují nádechem nostalgie.

Pokud by předchozí odstavec budil dojem, že Raising The Flag je album bolestínských a ponurých nálad, jde o omyl. Deska nespadla do pasti monotematické ukňouranosti. Nabízí pestrou paletu nálad, včetně písniček hravých a prosluněných. Potěší třeba do latiny hozená, klouzavou basou nesená skladbička Sweet Alert. K výrazovým prostředkům Republic Of Two patří i sympatická (sebe)ironie, slyš třeba There Goes My Broken Ego.

Absence výrazné rytmiky a převaha akustických nástrojů neznamená, že tvůrci rezignovali na „elektriku", nebo že nahrávka nemá tah. Zboosterovaná kytara hraje důležitou roli hned v úvodní All I Can Hear Is Gunshots. V písni Golden Mine pak spolu s baskytarou, cellem, samply a sbory dotváří vyloženě psychedelickou náladu. A propos, samply. Nenápadné, ale účelné. Zkrátka, nejde o žádný konzervativní folk, ale ani o opožděné freak-folkové trendařství. Tvůrci prostě hledají k písním vhodné zvukové kabátky.

Republic Of Two patří k tomu nejlepšímu, na čem se Jiří Burian i Mikoláš Růžička podíleli. Nezbývá než popřát, ať se republika dvou diktátorů nerozpadne a prapor vydrží dlouho vztyčený.

Tomáš Polívka,  21.12.2010