Život s kamerou v ruce

obal albaJan Špáta
18 dokumentárních filmů klasika české kinematografie

Recommended price: $31.36
Our price: $26.66

Máte rádi dokumenty Jana Špáty? V tom případě si nenechte v kinech ujít snímek RESTAUROVANÉ FILMY JANA ŠPÁTY, který šel do distribuce začátkem měsíce, a nabízí pět Špátových filmů z období let 1967 – 1990. Tím prvním je Respice finem, ukazující těžký život osamělých starých žen žijících v chalupách v podhůří Orlických hor, a pak navazují dva snímky s hudební tématikou, věnované Louisi Armstrongovi a Gustavu Mahlerovi. Čtvrtý snímek přivádí diváka do severomoravského pohraničí v roce 1990 a zasvěceným průvodcem je fotograf Jindřich Štreit, který zde po léta pracoval a fotografoval. Závěrečný snímek této kompilace se jmenuje Atletické variace, byl natočen během Mistrovství Evropy v lehké atletice v Athénách v roce 1982, a jsou v něm nejen úžasně sestříhané záběry sportovních bojů, ale v konfrontaci s nimi také krátké ukázky z klidného i hektického života mimo stadion.

Procesem renovace a digitalizace neprošlo však jen těchto pět filmů, takto upraveno jich bylo celkem 18, a ty byly zkopírovány na čtyři DVD disky, které budou v prodeji. Majitel tohoto kompletu získá 610 minut Špátových filmů, které jsou ještě doplněny o GEN věnovaný Janu Špátovi, který v roce 1994 natočila Olga Sommerová. Jan Špáta procestoval s kamerou velký kus světa, takže se prostřednictvím jeho filmů dostaneme do Irska, Dagestánu nebo do Japonska, ale hlavní těžiště jeho práce bylo pochopitelně doma. Proto také první disk otevírá film Největší přání z roku 1964, v němž jsou mladí lidé z nejrůznějších společenských vrstev tehdejšího socialistického Československa dotazováni na svá největší životní přání. O 25 let později tento projekt Jan Špáta zopakoval, takže na disku číslo 3 najdeme druhý díl Největšího přání, tentokrát už v barevném provedení. Mnohé odpovědi se tu opakují – láska, vzdělání, dobré postavení, hmotné zajištění, ale objevují se i nové pojmy, často formulované velmi ostře a nekompromisně – svoboda, demokracie, konec přetvářky. Film končí natáčením na Národní třídě 17. listopadu, a po těch dvaceti letech je velmi zajímavým připomenutím závěrečné éry vlády jedné strany i mnoha nadějí a očekávání, jichž byly ty přelomové okamžiky plné. V obou dílech hraje také důležitou roli hudba, když v prvním je hlavní hudební osobností Pavel Bobek zpívající za doprovodu kapely Olympic píseň Oh, boy!. Druhému dílu dominuje po této stránce Jarek Nohavica, ale objevují se i další zpěváci a muzikanti, když tam je několika záběry připomenuta Porta. Filmový komplet končí dvoudílnou autorovou bilanční zpovědí z roku 1998 nazvanou Láska, kterou opouštím, v níž se Jan Špáta ohlíží za svým životem a filmařskou prací.

K diskům je připojen booklet, který vedle údajů o filmech obsahuje také stručný životopis Jana Špáty, jeho lidskou i profesní charakteristiku od Olgy Sommerové a krátké vzpomínky uměleckých přátel. Ovšem nejpůsobivějším textem je vyznání jeho dcery Olinky proložené pěti SMS zprávami, které jí otec v posledním roce svého života poslal. Po přečtení těch dvou stránek čtenář pochopí, že Jan Špáta byl své dceři jak milovaným a chápajícím tátou, tak i tím nejlepším učitelem v oboru filmařského řemesla. To, že byl učitelem úspěšným, dokazuje Olinka svou dosavadní tvorbou naprosto přesvědčivě.