O lásce sladce i hořce

obal albaJiří Dědeček
Prší nám do Campari

Recommended price: $11.32
Our price: $9.06

Skupina ÚTERÝ vedená JIŘÍM DĚDEČKEM natočila k prvnímu výročí své existence album nazvané PRŠÍ NÁM DO CAMPARI a vydala ho u Indies MG Rec. Novinka obsahuje 15 písní, jejichž autorem a zpěvákem je Jiří, který zde také hraje na kytaru, velmi často elektrickou. Doprovází ho Vojtěch Heřmánek na baskytaru, Jaroslav Krasničan na akordeon a Marcel Pindel na bicí, přičemž oba posledně jmenovaní s ním už hráli jako hosté na dvou předchozích albech. Jak Jiří říká, všechny písně jsou o lásce, ovšem je nutno dodat, že ne vždy je to láska šťastná. Hned v té titulní písni déšť neředí jen campari ve sklenicích, ale zřejmě i city, a také v úvodní Je po plese vlastně zní poslední zvonění jednoho vztahu. A když už nějaká láska funguje, je zase problém s hledání vhodného místa kam se s ní uchýlit, o čemž vypráví píseň U vás v kuchyni. Občas se do textů vloudí i připomínka moderní techniky – to když v písni Mrazíš zbyl po chladně se projevující ženě jenom PIN, nebo když je miláčkovo mlčení a neodpovídání vysvětlováno absencí signálu v místě jeho současného pobytu. Děje se tak v písni Neodpovídá, v níž Jiří během zpěvu navíc komentuje svoje veršování. To je ale občas velmi vynalézavé, například v písni Tralala, kde se zpívá: "Trala lalala/ jak jsi mě milovala/ jenom tak halabala/ jenom tak enebene/ jenom tak v cukuletu/ nebo se sakra pletu". V další části písně je to milování ještě charakterizováno jako "levou zadní, mýrnyxtýrnyx, lážo plážo nebo třesky plesky". Poněkud mimo okruh onoho hořce ironického žertování na téma milostných vztahů leží nejsilnější píseň alba nazvaná Posaď se doktore, která je věnována otázkám krutě existenciálním, před které může osud jednoho dne postavit každého z nás.

Pokud jde o hudbu, charakterizuje ji její autor jako "křehký punk", což je docela výstižné. Jsou tu melodie něžné, jejichž vyznění podtrhuje citlivá hra akordeonu, ale také velmi tvrdé, úderné, zdůrazněné Marcelovou bicí soupravou a Vojtěchovou basou.

Album je uloženo ve vkusném papírovém obalu se sklenkou campari na titulní stránce a doplněno bookletem se všemi texty a portréty interpretů.

Ivan Kott  (Jonáš 27.4.2010)