Žena netoužící po klidu

obal albaIrena Budweiserová
Hlavně ne klid

Recommended price: $9.05
Our price: $8.15

Vydavatelství Indies MG nabízí další sólové album IRENY BUDWEISEROVÉ nazvané podle úvodní písně HLAVNĚ NE KLID. Zpěvačka se na této novince výrazně podílí i autorsky. K devíti ze třinácti zařazených písní komponovala melodie a čtyři z nich opatřila i textem, přičemž otextovala i tři písně s hudbou převzatou. Pokud jde o cizí texty, dvakrát Irena komponovala na texty Barbary Ježkové a Františka Novotného, jednou zhudebnila text Aleny Binterové. O doprovod se vedle Irenina klavíru tradičně postarala skupina Fade In tvořená kontrabasistou Vítem Fialou a kytaristy Jaroslavem Šindlerem a Miroslavem Linkou. Ty doplňují dva hosté – perkusista Miloš Dvořáček a saxofonista a basklarinetista František Kop.

Album se vyznačuje pestrostí jak co témat textů jednotlivých písní, tak pokud jde o tempa a aranže jejich melodií. Hned úvodní a titulní vzývá život bez kompromisů, plný vzruchu a odvahy, čemuž odpovídá i svižná melodie s krásnými kytarovými sóly, jaká se objevují i v řadě dalších titulů. Stejně odpichová je i sebeironická To se nehodí, kde se objevují i verše: Nejsem silná jak si myslíš/ Slabých míst mám víc než dost/ Úzkost, lítost, nedůvěra/ jsou v mé hlavě častý host.  Naproti tomu Plavba zpívá ve volném tempu a za doprovodu hlubokých tónů o samotě a smutku. Podobně působí i jediná kompletně převzatá Něco má se stát, která ale vedle obav přináší i paprsek naděje. Velmi působivé jsou obě písně na texty Barbary Ježkové. Somnambula je svižná hříčka čarující krásně s češtinou, naproti tomu Co bude potom a co dřív je zadumaná píseň o naději a víře v budoucnost. Najdeme tu i jeden Irenou otextovaný traditional (Běž dál), v němž se za bohatého doprovodu perkusí zpívá: Běž říct všem zrádným lhářům/ Běž říct všem nočním rváčům/ Řekni to dravcům, tulákům i hráčům/ Řekni jim že Bůh je jednou potrestá. Závan gospelu slyšíme z písně na melodii Portera Graingera nazvané Ať nikdo neřeší co udělám, jejíž text lze jednoduše shrnout do slov: Nechte mě být, co je vám do mě! Na velmi působivé písni Ten déšť se vedle autorky melodie a zpěvačky Ireny velkým vkladem podílejí dva Františkové – Novotný jako autor poetického textu a Kop krásnými tóny svých plátkových nástrojů. Poslední dvě písně jsou jakýmsi shrnutím myšlenek celého alba. Nejprve se v písni Jdou dny zpívá slovy Aleny Binterové o neúprosném, zběsilém běhu času, ilustrovaném i spěchající melodií a scatem na konci, aby v té závěrečné s textem Františka Novotného nazvané Pár slov došlo na jakési zklidnění, ovšem s podtextem ztrácející se naděje.

O výtvarné řešení obalu a bookletu se postaral Ivan Prokop s využitím ilustrací Jana Tichého a zařazením textů všech písní.